Polazeći od Ustava Republike Srbije koji u svojoj Preambuli potvrđuje da je Pokrajina Kosovo i Metohija sastavni deo teritorije Srbije, da ima položaj suštinske autonomije u okviru suverene države Srbije i da iz takvog položaja Pokrajine Kosovo i Metohija slede ustavne obaveze svih državnih organa da zastupaju i štite državne interese Srbije na Kosovu i Metohiji u svim unutrašnjim i spoljnim političkim odnosima, a u normativnom delu shodno članu 182. utvrđuje da Republika Srbija ima Autonomnu pokrajinu Kosovo i Metohija čija će se suštinska autonomija urediti posebnim zakonom koji se donosi po postupku predviđenom za promenu Ustava;
Uzimajući u obzir temeljne norme međunarodnog prava i poretka proisteklog iz Povelje Ujedinjenih nacija kao i Rezoluciju 1244 Saveta bezbednosti UN kojom se garantuje teritorijalna celovitost Srbije sa Kosovom i Metohijom kao njenim sastavnim i neotuđivim delom;
Svesni značaja Kosova i Metohije za nacionalni identitet i kulturu, duhovno uporište i istorijsku ukorenjenost srpskog naroda kao i kosovskog opredeljenja koje je oduvek predstavljalo metafizički obrazac održanja Srba;
Imajući u vidu aktuelne političke procese čiji će se neminovni ishod – ako se hitno ne prekinu – ogledati u priznanju secesije srpske južne pokrajine i zaokruživanju takozvane kosovske državnosti što će za direktnu posledicu prouzrokovati dalje teritorijalno, nacionalno i moralno rastakanje zemlje i dovesti u pitanje sam opstanak srpskog naroda kao takvog,
NOVA DEMOKRATSKA STRANKA SRBIJE DONOSI
DEKLARACIJU O KOSOVU I METOHIJI I KOSOVSKOJ POLITICI PREDSEDNIKA I VLADE REPUBLIKE SRBIJE
1. Kosovska politika koja se vodi od 2008. godine i koja je intenzivirana dolaskom Srpske napredne stranke i Aleksandra Vučića na vlast doživela je potpuni slom i neizbežno vodi ka priznanju secesije južne srpske pokrajine. Reč je o politici saučesništva srpskih vlasti u otimanju dela državne teritorije kojom se Republika Srbija, povlađujući interesima Zapada, postepeno povlačila iz svoje južne pokrajine dajući istovremeno legitimitet i jačajući ingerencije secesionističkih vlasti u Prištini. Rekonfiguracija UNMIK-a (2008.); izmeštanje pregovora iz UN na EU (2010.); otpočinjanje „tehničkog” dijaloga i „tehnički” sporazumi (2011.); „Prvi sporazum o principima koji regulišu normalizaciju odnosa” (tzv. „Briselski sporazum”, 2013.) kao i sporazumi koji su iz navedenog sporazuma proistekli (2015/2016.); i konačno, „Sporazum o putu ka normalizaciji odnosa Kosova i Srbije” (tzv. „Francusko-nemački sporazum”, februar 2023.) i njegov „Implementacioni aneks” (tzv. „Ohridski sporazum”, mart 2023.) kojima se otvoreno predviđa priznanje secesije Kosova i Metohije, predstavljaju uporišne i formalne tačke ove pogubne politike koja se mora hitno i korenito promeniti.
2. „Sporazum o putu ka normalizaciji odnosa Kosova i Srbije” (tzv. „Francusko-nemački sporazum”) kojim se jasno predviđa implicitno priznanje secesije Kosova i Metohije kroz odredbe o razvijanju normalnih, dobrosusedskih odnosa na osnovu jednakih prava i međusobnom priznanju dokumenata i nacionalnih simbola, uključujući pasoše (član 1.), o poštovanju među stranama principa utvrđenim u Povelji Ujedinjenih nacija, posebno onih o jednakosti suvereniteta svih država, poštovanju njihove nezavisnosti, autonomiji i teritorijalnom integritetu (član 2.), neprotivljenju Srbije članstvu Kosova u bilo kojoj međunarodnoj organizaciji i obavezi da nijedna od strana ne može da predstavlja drugu u međunarodnoj sferi niti da deluje u njeno ime (član 4.), kao i njegov implementacioni aneks (tzv. „Sporazum iz Ohrida”) kojim se Kosovo i Srbija u potpunosti obavezuju da će poštovati sve članove Sporazuma (tzv. „Francusko-nemačkog”) i ovog Aneksa (tzv. „Ohridskog”) i ispuniti sve obaveze koje proističu iz Sporazuma i ovog Aneksa, ekspeditivno i u dobroj veri, kao i da se Kosovo i Srbija sporazumevaju da neće blokirati primenu nijednog od članova, apsolutno su i nedvosmisleno protivustavnog i antidržavnog karaktera.
3. Za Novu Demokratsku stranku Srbije takozvani „Francusko-nemački sporazum” kao i njegov aneks iz Ohrida su ništavi i ne mogu proizvoditi pravne posledice. Navedeni sporazumi moraju biti i biće odbačeni, hitno i u celini.
4. Prihvatanje navedenih sporazuma od strane srpskih zvaničnika i državnih funkcionera povlači za sobom ne samo istorijsku i političku, već i krivičnopravnu odgovornost. Protiv svih učinilaca ovih krivičnih dela protiv ustavnog uređenja i bezbednosti Republike Srbije biće sprovedeni odgovarajući sudski postupci i oni će biti najstrože kažnjeni u skladu sa odredbama Krivičnog zakonika Republike Srbije.
5. Srbija koja odustane od odbrane Kosova i Metohije postaje Srbija koja više nikada, nigde i ništa neće braniti. Iz tog razloga bi dalje sprovođenje protivustavne i antidržavne kosovske politike aktuelnih vlasti u Srbiji radikalno i trajno oslabilo pozicije srpske države i srpskog naroda, dodatno usložilo njegov geopolitički položaj i nužno dovelo u opasnost Republiku Srpsku i njen opstanak.
6. Pitanje Kosova i Metohije i odbrane teritorijalne celovitosti države nije samo temeljeno i sudbonosno nacionalno pitanje, već predstavlja i prvorazredno pitanje postojanja i odbrane pravne države i poštovanja principa ustavnosti i zakonitosti. Kako pravne države ne može delimično biti – jer ona ili postoji ili ne postoji – tako se pravna država i demokratski poredak ne mogu, niti se smeju braniti selektivno tj. samo po određenim pitanjima. Odbrana Kosova i Metohije predstavlja utoliko i odbranu pravne države i demokratskog poretka.
7. Imajući u vidu flagrantno i kontinuirano kršenje Rezolucije 1244 SBUN, Srbija mora da proglasi okupaciju dela državne teritorije dok svi relevantni međunarodni činioci ne budu uvažavali važeću i pravno obavezujuću Rezoluciju 1244 SBUN kojom se štiti teritorijalna celovitost Srbije i predviđa povratak srpskih snaga bezbednosti u južnu srpsku pokrajinu. Činom proglašenja okupacije jasno će biti stavljeno do znanja svim subjektima međunarodnih odnosa da Srbija nikada neće prestati sa borbom za očuvanje svoje teritorijalne celovitosti.
U Beogradu,
04.02.2024.
Наш је избор потпуно јасан: политичка борба за демократски преображај Србије. То значи да Србија треба да буде устројена на темељима демократског парламентарног поретка.
Оданост том принципу чини суштину Демократске странке Србије. Политичка уверења су за нас изнад свега. И изнад вођа, и изнад интереса, и изнад дневне политике.
Браће Југовића 2а,
11000 Београд, Србија
381 11 3204-719
381 11 3204-720
Е-маил: info@novidss.rs
© 2024 Нова Демократска странка Србије