Влада да повуче измене и допуне Закона о високом образовању

18. новембар 2024.
Влада да повуче измене и допуне Закона о високом образовању

„Предлог закона о изменама и допунама закона о високом образовању треба одмах повући из процедуре, а једини смислени амандман на њега гласио би „брише се“ с обзиром да се тим изменама и допунама омогућава рад страних факултета у Србији без процеса акредитације“, став је посланице коалиције Нови ДСС – ПОКС (НАДА) Славице Радисављевић.

Она је поводом расправе о предлогу који је поднела Влада Републике Србије на данашњој седници Одбора за образовање, науку, технолошки развој и информатичко друштво Народне Скупштине навела да су предложена законска решења у колизији са Уставом, постојећим Законом о високом образовању као и Стратегијом развоја образовања у нашој земљи до 2030. године.

Такође, према речима посланице Радисављевић овај предлог закона који је тренутно у скупштинској процедури није претходно прошао кроз јавну расправу стручне јавности.

„Овим законом крши се Устав према чијим одредбама је образовање једнако доступно свим грађанима Србије. Уколико се усвоји предложени закон, страна лица биће у предности у односу на домаћа. Тиме се преносе праксе из привреде у образовање“, рекла је Радисављевић и додала да се кроз форму измена и допуна покушава изиграти највиши правни акт у држави.

Како је оценила посланица Новог ДСС-а, предложене измене и допуне нису у сагласности са садашњим решењима из Закона о високом образовању пошто је у њему прописано да се сва документа на факултетима издају на српском језику и ћириличном писму изузев у делу када се ради о националним мањинама или у двојезичној пракси.

„Законска правила важиће само за нас. Неће постојати једнакост професора, једнакост студентских програма, па, на крају крајева, ни једнакост самих студената“, нагласила је Радисављевић.

Када је реч о постојећој стратегији развоја образовања, Радисављевић је напоменула да се предложене измене и допуне не слажу ни са оним што је њоме прописано пошто се тамо гарантује јединствен систем образовања од основног, преко средњег, високошколског до постдипломског.

Најзад, предлагачи измена и допуна закона избегли су стручну јавну расправу чиме се нису добили одговори на питања као што су да ли ће диплома бити одмах нострификована, ко проверава звања професора, шта се дешава када ти факултети оду и ко им преузима студенте.

„Ово је материја која заслужује посебан закон који би претходно прошао широку јавну расправу“, закључила је Радисављевић.