Zanima vas budućnost? Idite u Crnu Goru i pokušajte da prebrojite mlade u litijama. Sviće zora, što bi rekli momci iz Beogradskog sindikata.
Konstantin Leontjev, ruski pisac, istoriosof i diplomata, u delu Vizantinizam i slovenstvo (1875) opisivao je kako je, u vreme poljske najezde i osvajanja Moskve (1610), Rusija tonula u razdore i izdaju, da bi ustanak i oslobođenje otpočeli tek pošto su osvajači oskrnavili pravoslavne crkve i svetinje. Slična povest ponovila se, kako Leontjev primećuje, i dva veka kasnije, u dobu francuske najezde (1812). Tek kada su Napoleonove vojske počele da uništavaju ikone i u crkve uvode konje, ruski narod digao se u odbranu svetinja i otadžbine. Identitet Rusa nastao je i dobio smisao u krilu pravoslavne crkve. Zato je, po Leontjevu, samo odbrana svetinja mogla da ih pokrene na odsudna pregnuća, na ujedinjen, odlučan otpor, koji će im, na kraju, doneti pobedu i slobodu.
Masovne litije u Crnoj Gori kao da potvrđuju ovakva zapažanja. Na prvi pogled, istorijski kontekst potpuno je drugačiji. Pa ipak, srpski narod u Crnoj Gori decenijama je podnosio poniženja i nasilje da bi, tek posle napada na crkve i svetinje, konačno ustao u otporu i samoodbrani.
Bio sam na litijama u Nikšiću, Baru i Budvi. Tamo se, uz duhovne, ponajviše pevaju kosovske pesme. Jer, i na Kosovu i Metohiji gone hrišćane i njihovu crkvu. I tamo obesvećuju i razaraju svetinje. Ulog je tu još veći i odsudniji, jer su u pitanju i životi preko 130.000 naših sunarodnika i rasparčavanje Srbije. Istorija Albanije i najnoviji događaji na Kosovu i Metohiji ne ostavljaju nikakvu sumnju u to kakva će biti sudbina naših svetinja i ljudi ukoliko se sa njima «razgraničimo» i prepustimo ih Velikoj Albaniji. Naše vlasti to, izgleda, ne razumeju. Potencijal otpora i ovde je ogroman. Poruke Svetog arhijerejskog sabora o Kosovu i Metohiji jasne su i nedvosmislene. Takvi su i svi rezultati istraživanja javnog mnjenja, kao i reakcije javnosti na uznemirujuće kolebanje srpskih vlasti u izvršavanju svojih ustavnih obaveza.
Nasrtaj na svetinje u Crnoj Gori i na Kosovu i Metohiji deo je procesa ubrzane dehristijanizacije, koji je odavno zahvatila evropsku civilizaciju. Pravi početak onoga što se događa u Crnoj Gori ipak bi trebalo tražiti u ubistvu mitropolita crnogorsko-primorskog Joanikija i istrebljenju crnogorskog sveštenstva 1945. godine. Iz današnje perspektive jasno se vidi da je ključno bilo obesvećenje i rušenje Njegoševe kapele na Lovćenu i podizanju, na njenom mestu, Meštrovićevog mauzoleja. Slika Njegoševe kapele ne pojavljuje se slučajno na današnjim litijama, među ikonama i crkvenim barjacima. Obesvećenje ove svetinje počinili su, ne zaboravimo, oni u kojima današnje crnogorske vlasti vide svoje uzore – Tito i crnogorski komunisti. I oni su, ne zaboravimo, u svom obračunu sa Srbima, naročito od 1948, imali podršku NATO zemalja. Zaplašena i ućutkana srpska javnost i tada je bila duboko potresena uništenjem svetinje. Srpska pravoslavna crkva pružala je otvoren otpor; beogradski disidenti naglo su živnuli. Uznemirenost i nezadovoljstvo Srba, tada probuđeni, neće prestati sve do propasti jugoslovenske države. Istovremena pobuna na Kosovu, hrvatski Maspok i ustav iz 1974. samo su ih dodatno probudili i osvestili.
Masovno učešće mladih na crnogorskim litijama moglo bi da znači da će se identitet Srba u budućnosti sve više zasnivati na pripadnosti Srpskoj pravoslavnoj crkvi. Srpska nacionalna svest je, naime, kroz vekove počivala, pre svega, na veri i jeziku. U različitim epohama isticano je jedno od ta dva merila. Slično ruskom, grčkom ili jermenskom modelu, počevši od doba Svetog Save, tradicijska srpska pripadnost nastala je u crkvi, koja je, u isto vreme, bila i univerzalna i pomesna, nacionalna. U srpskim srednjovekovnim državama jezičke veze ipak nisu bile beznačajne, sudeći po odsustvu sukoba između njihovih pravoslavnih i rimokatoličkih podanika. Turska najezda, islamizacija, kontrareformacija, unijaćenje i verskih ratovi naglasili su presudnu važnost religijske pripadnosti. Od Dositejevog doba identitet Srba sve je više zasnivan na srpskom jeziku, kojim su govorili pravoslavci, rimokatolici i muslimani na širokom prostoru od Dunava do Jadrana. Na tradicijama prosvetiteljskog sekularizma i jezičkog nacionalizma zasnivala se i jugoslovenska ideja.
Od uništenja Jugoslavije i propasti jugoslovenske ideje uočljivo je, međutim, identitetsko lutanje Srba između srpstva i jugoslovenstva, pravoslavlja i sekularizma, srpskog i «BHS» jezika, ćirilice i latinice, slobode i diktature. Mladi ljudi sa litija u Crnoj Gori kao da nam javljaju da je put konačno pronađen i jasno označen.
U litijama korača i mnogo onih koji nisu nužno pravoslavni Srbi. Istinski muslimani osećaju svetinju. Ovde je, međutim, reč i o građanskom suprotstavljanju bezakonju i izazivanju unutrašnjih podela, o odbrani osnovnih ljudskih prava na slobodno ispovedanje vere i imovinu. Konačno, hrišćanski smisao litija daje im mnogo širi značaj.
Zanima vas budućnost? Idite u Crnu Goru i pokušajte da prebrojite mlade u litijama. Sviće zora, što bi rekli momci iz Beogradskog sindikata.
Наш је избор потпуно јасан: политичка борба за демократски преображај Србије. То значи да Србија треба да буде устројена на темељима демократског парламентарног поретка.
Оданост том принципу чини суштину Демократске странке Србије. Политичка уверења су за нас изнад свега. И изнад вођа, и изнад интереса, и изнад дневне политике.
Браће Југовића 2а,
11000 Београд, Србија
381 11 3204-719
381 11 3204-720
Е-маил: info@novidss.rs
© 2024 Нова Демократска странка Србије